PUSAT TARBIYAH KUALA NERUS

PUSAT TARBIYAH KUALA NERUS
Memohon derma dan sumbangan dari orang ramai untuk menyiapkan sebuah bangunan Pusat Tarbiyah

12 April 2012

Hadiah buat ibu bapa

BUKIT WAN - Kemenangan yang diraih dalam Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Daerah Kuala Terengganu malam kelmarin adalah hadiah yang paling istimewa bagi kedua ibu bapa Abdul 'Alim, 26, iaitu Zakaria Dagang, 52, dan Maryani Ismail,50.

Abdul 'Alim seorang guru yang mengajar di Sekolah Kebangsaan Merbau Menyusut, Setiu dinobatkan johan qari peringkat daerah Kuala Terengganu setelah menewaskan tiga peserta lain.

Ketika berkongsi kemenangannya, Abdul 'Alim tidak menyangka akan menjadi johan kali ini kerana semua peserta mempunyai kelebihan masing-masing.

"Kejayaan ini adalah kali kedua kerana pada 2004 juga, saya telah mendapat johan di peringkat daerah.

"Sebenarnya di sebalik kejayaan ini terdapat dua guru yang banyak mengajar saya, iaitu nenek yang menjadi guru al-Quran kampung, selain seorang ustaz dari Institut al-Quran Terengganu, Hafas Ali yang begitu bersungguh-sungguh memberi tunjuk ajar," kata anak jati Kampung Teluk Ketapang, Seberang Takir ini.

Sementara itu, Nor Jannah Abdul Rahman, 21, anak kesembilan daripada 10 beradik pula dinobatkan sebagai johan qariah.

Dia yang masih menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Chendering dan berasal dari Kampung Kubang Ikan bakal mewakili daerah ke peringkat negeri yang akan diadakan pada bulan depan.

Sementara itu, naib johan kategori qari dimenangi oleh Kamaruzaman Daud, 26, dari Jalan Pusara dan tempat ketiga, Mohd Rifin Sulong, 43, dari Kampung Gelugur Kedai.

Bagi kategori qariah pula, naib johan menjadi milik Rogayah Mohamad, 54, dari Kampung Tualang, Manir dan ketiga Fatimah Embong, 59 dari Kampung Tebauk, Bukit Tunggal.

Johan menerima hadiah wang tunai RM2,000 beserta piala pusingan, manakala naib johan RM1,000, tempat ketiga RM800 dan keempat RM400.

Johan qari dan qariah akan mewakili daerah Kuala Terengganu ke Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Negeri yang akan diadakan di Padang Astaka Kemaman pada 15 hingga 17 Mei depan.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Rakit, Khazan Che Mat telah merasmikan majlis berkenaan sekaligus menyampaikan hadiah kepada pemenang.

Sumber: Sinar Harian.

1 ulasan:

Amirul Haziq berkata...

sy ingin cadangkan agar di belikan pen quran digital :) yang baca dan dengar dapat pahala, yang memberi turut dapat pahala kan.
bleh rujuk di sini >> http://bit.ly/hadiah_ibu