PUSAT TARBIYAH KUALA NERUS

PUSAT TARBIYAH KUALA NERUS
Memohon derma dan sumbangan dari orang ramai untuk menyiapkan sebuah bangunan Pusat Tarbiyah

21 Mac 2012

Balai raya jadi markas pilihan raya

KUALA NERUS - Pemimpin Umno setempat terutamanya Ketua Penerangan Umnno Terengganu yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri, Haji Ahmad Razif Abd Rahman dikecam kerana menjadikan sebuah balai raya di Kampung Seberang Takir sebagai Markas Pilihan Raya Barisan Nasional (BN).

Pengarah Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Seberang Takir, Ustaz Zakaria Dagang menyifatkan tindakan Umno menjadikan sebuah balai raya sebagai markas parti tidak wajar kerana balai raya merupakan bangunan awam bagi kegunaan orang ramai tanpa mengira fahaman parti politik.

Menurutnya, pemimpin Umno-BN termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang juga Exco Kerajaan Negeri tidak tahu bezakan antara hak parti dengan hak kerajaan.

“Kami (PAS) kesal dan dukacita dengan tindakan pemimpin Umno setempat yang juga wakil rakyat (Adun) Seberang Takir, Haji Razif sendiri benarkan balai raya dijadikan markas parti (BN).

“Jika Exco (Razif) sendiri pun tidak ‘reti’ (tahu) hak kerajaan dengan hak parti. Saya minta rakyat ‘ajar’ (ubah) dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan datang,” tegasnya ketika ditemui Harakah, 20 Mac lalu.

Katanya, balai raya merupakan hak orang ramai dan itu bukan harta parti Umno atau Barisan Nasional, tetapi harta kerajaan.

Menurutnya, rakyat melihat tindakan tidak bermoral pemimpin Umno-BN yang rakus menjadikan harta kerajaan sebagai milik parti.

Beliau yang juga Penolong Setiausaha Badan Perhubungan PAS Terengganu yakin dengan perkembangan semasa Umno dan kerajaan BN Terengganu bakal ditumbangkan pada PRU13.

“Alhamdulillah, kita (PAS) lihat senario politik semasa di negeri (Terengganu) ini. Umno-BN akan tumbang walau pun pelbagai janji manis ditabur kepada rakyat.

“Sokongan pengundi muda dan pengundi ‘senyap’ yang tidak puas hati dengan kerajaan (BN) tetapi tidak mahu ‘menunjuk’ (jelas). Mereka tetap tolak Umno-BN, insya’ Allah,” jelasnya.

Katanya, persediaan PAS bagi menghadapi pilihan raya tersebut berada pada tahap maksimum, hanya menunggu Parlimen dan Dun dibubarkan.

Ustaz Zakaria Dagang pernah bertanding sebagai calon PAS di Dun Seberang Takir pada tahun 2004 tetapi kalah kepada calon BN, Mohd Shapian Ali dengan majoriti 1,980 undi.

Sumber: Buletinonline

Tiada ulasan: