PUSAT TARBIYAH KUALA NERUS

PUSAT TARBIYAH KUALA NERUS
Memohon derma dan sumbangan dari orang ramai untuk menyiapkan sebuah bangunan Pusat Tarbiyah

17 September 2011

Selamat berjuang di bumi Ambiya' anakku, Nasih!

Malam Jumaat lalu, kami sekeluarga menghantar anak kelima kami, Muhammad Nasih Ulwan yang akan berangkat ke Mesir, bumi Ambiya' untuk menyambung pengajiannya di Universiti Al-Azhar dalam bidang Syari'ah.

Di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM), Telaga Batin malam itu riuh-rendah dan hiruk-pikuk suara sanak saudara yang menghantar para pelajar seramai lebih 20 orang yang turut berangkat bersama anak kami.

Rasa-rasanya ahli keluarga kami paling ramai ketika itu. Mungkin kebetulannya, tempat kami paling hampir dengan LTSM. Selain itu kami mempunyai keluarga yang besar di kedua-dua belah pihak.

Kami rasa sangat gembira kerana hasrat dan cita-cita Nasih untuk melanjutkan pelajarannya di Mesir akhirnya tercapai jua. Lebih gembira lagi ialah Nasih sendiri. Jelas terpancar pada wajahnya perasaan itu.

Sepatutnya Nasih sudah dapat ke Mesir dua tahun dahulu. Tetapi oleh kerana beliau ditimpa 'sakit' yang tidak memungkinkan beliau ke sana, hasratnya itu terbantut dan beliau terpaksa menukar haluan untuk belajar di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) di Pusat Asasinya di Nilai, Negeri Sembilan.

Oleh kerana azam, tekad dan semangatnya sangat kuat untuk ke Al-Azhar, akhirnya beliau kembali ke Sekolah Menengah Agama Atas Sultan Zainal Abidin (SMAASZA), Kuala Terengganu untuk mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) bagi melayakkannya ke Mesir. Pengajiannya di UIA hanya setakat tiga semester sahaja.

Terlalu banyak sebenarnya apa yang saya ingin coretkan mengenai Nasih ini. Tetapi mungkin tidak mampu untuk dibentangkan di sini. Beliau adalah seorang anak yang agak luar biasa dari adik beradiknya yang lain. Beliau mempunyai sifat tegas yang sukar ditandingi oleh yang lain.

Sebagai seorang ayah, secara peribadinya, saya sangat mengagumi tulisannya. Kata-katanya sangat menusuk kalbu. Mungkin boleh dirujuk melalui blog beliau "Jiwa Terasing" dan "Pentas Tinta" serta laman sosial facebooknya: http://www.facebook.com/nasehulwan.

Itu sahaja yang dapat saya catatkan secara ringkas sebagai titipan buat anakanda tersayang yang akan meneruskan perjuangan di bumi Ambiya'. Selamat Berjuang dari kami di sini.

1 ulasan:

Naseh Ulwan berkata...

Allahu robbi!

Nasih sebak pa baca entri ni..
Walaupun Nasih gembira masa kat airport sebab Allah makbulkan doa Nasih untuk jejakkan kaki di Mesir, tapi dalam hati ni hanya Allah yang tahu. 20 tahun Nasih duk ngan Mok Ayoh, dop pernoh pissoh. Ni nok tinggal Mok Ayoh bertahun-tahun. Mujur gop air mata dop dan nitis masa kat airport tranung. Memang sebak gila masa tu. Masa peluk Mok, abang, kakak, adik, Tok, pok/mok sedara, rasa macam nak nangis doh. Tapi dop tau r, hati Nasih keras ngat kot. =(

Mekaseh Ayoh sebab hantar Nasih sampai KLIA pahtu tulis entri ni. Nasih tahu Nasih bukanlah anak Ayoh yang baik. Dulu derhaka sokmo ke Ayoh. Masa duk jauh ni baru berasa rindu nok dengar Ayoh marah. Sini tak dop orang nok marah Nasih. Nasih boleh wat mende hok Nasih suka.

(Nasih tengah nangis ni)

Insya-Allah, 2 tahun gi Nasih balik dengan jadi Nasih yang baru. Bukan lagi Nasih hok keras palle macam dulu. Doakan Nasih berjaya dalam periksa imtihan qobul. Nasih takmboh gop duk lama-lama sini. Nak balik Malaysia nak tabur bakti, didik masyarakat supaya kenal Allah pulop. Doakan kenajahan, kesihatan dan keselamatan anakanda di sini.

- Anakmu yang kini jauh.
(2.00 pagi waktu Mesir)